Ben je een organisator?

Help mee om van deze campagne een succes te maken. Hieronder geven we een aantal mogelijkheden waarmee je de campagne actief kunt steunen. Daarnaast wordt een aantal tips gegeven voor organisatoren, artiesten en evenementenlocaties om doorverkoop van tickets tegen te gaan, of in ieder geval te bemoeilijken.

Plaats een van onderstaande banners of de link www.weetwaarjekoopt.nl op je website of Facebook-pagina.

Artwork

Let op: dit is een beschermd beeldmerk, het is geen géén keurmerk. Iedereen mag het vrij plaatsen en gebruiken op zijn website onder de volgende voorwaarden:
1. de banner/het logo linkt uitsluitend naar de website www.weetwaarjekoopt.nl
2. je bent zelf een primaire marktpartij (artiest, primaire ticketverkoper, organisator, (pop)podium) of een daaraan direct gerelateerde partij, en geen tweedehandskaartverkoper

Misbruik wordt bestraft.
Download de image met je (rechter)muisknop of knip en plak de code:

Download de image met je (rechter)muisknop of knip en plak de code:.

Naast het publiek goed informeren waar ze het beste hun kaarten kunnen kopen, kan je als artiest, zaal of organisator ook meer doen. Zo is het belangrijk om duidelijk te maken in je Algemene Voorwaarden dat je het doorverkopen van kaarten met winstoogmerk niet toestaat. Ook kan je je merknaam (naam podium, naam artiest, naam organisatie of naam van het festival) doorgeven aan Google zodat je de enige bent die met die naam mag adverteren. Hieronder meer uitleg.

Google

Veel kaarten worden verkocht via Google. In de advertentie wordt gebruik gemaakt van namen van artiesten, maar ook namen van zalen/podia of festivals. Die namen zijn dikwijls beschermd door het merkenrecht of het handelsnaamrecht, en op basis van die rechten kan actie ondernomen worden tegen Google om de advertenties te laten verwijderen. Voor het beschermen van (merk)namen via Google, kan het formulier worden gebruikt dat te vinden is via services.google.com/inquiry/aw_tmcomplaint?hl=nl. Op dat formulier moeten gegevens over het merk (nummer, merkhouder etc.) worden ingevuld. Je kunt dit formulier invullen op het moment dat je een advertentie ziet staan op Google met jouw merknaam (je kunt op het formulier aangeven tegen welke adverteerder de klacht zich richt), maar je kunt het ook preventief doen (dus als er nog geen advertenties staan). Dat laatste heeft uiteraard de voorkeur.

Let wel: Google beschermt uitsluitend woordmerken, dus geen beeldmerken of logo’s. Daarnaast kan de doorlooptijd behoorlijk lang zijn, houd dus rekening met een periode van minimaal twee weken voordat de klacht wordt behandeld. Daarom is het ook belangrijk om meteen al je merknamen te beschermen bij Google. In de meeste gevallen kan je dus wel een klacht indienen tegen gebruik van je podiumnaam of festivalnaam in een advertentie maar wordt het moeilijker om iets te ondernemen tegen het gebruik van een artiestennaam aangezien de rechten bij de artiest liggen en dus de artiest een klacht moet indienen. Voor artiesten geldt natuurlijk ook dat ze hun naam kunnen beschermen tegen misbruik in advertenties.

Google heeft aangegeven in de nabije toekomst het vermelden van de oorspronkelijke ticketprijs in de advertenties van doorverkopers verplicht te stellen.

Heb je een eigen website waarop ook Google advertenties staan? Geef dan aan Google door dat je de niet-officiële voorverkoopadressen niet op je site wilt hebben. Op deze manier voorkom je dat bezoekers van je website alsnog bij tweedehands verkopers terecht komen.