Waarom deze campagne?

Het doorverkopen van tickets is van alle tijden. Maar door de komst van internet en het steeds groter worden van de evenementenbranche, heeft het doorverkopen van tickets met winstoogmerk een enorme vlucht genomen. Een ontwikkeling waar de hele culturele branche onder te lijden heeft.

Het idee van deze campagne komt voort uit de continue stroom van telefoontjes en mails van bezoekers die, zonder zich hiervan bewust te zijn, veel te veel hebben betaald voor hun toegangskaarten. Bezoekers komen veelal via Google of andere zoekmachines bij opkoopbedrijven terecht die geen connectie met de artiest of de organisatie hebben, maar wel kaarten verkopen voor meer dan de oorspronkelijke prijs. Door termen als officiële kaarten, de laatste kaarten, betrouwbaar en veilig, denken veel bezoekers dat ze bij het officiële voorverkoopadres zijn beland.

Dat er meer wordt gevraagd voor een kaartje, wordt op de meeste sites pas duidelijk zodra het ticket in huis is. Niet alleen bezoekers hebben last van deze doorverkoop van kaarten met winst, het is ook veel artiesten, organisatoren, locaties en festivals een doorn in het oog. Artiesten proberen bewust de prijzen voor hun voorstellingen en concerten laag te houden. Het is immers belangrijk dat culturele evenementen voor iedereen toegankelijk blijven. Bezoekers die teveel betalen voor hun ticket gaan dit geld niet meer uitgeven aan andere concerten, aan de bar van de zaal of aan de merchandising van de artiest. Ook wordt het extra geld dat wordt verdiend door doorverkoop niet geïnvesteerd in de branche, zo vloeit steeds meer geld weg uit de cultuurindustrie, wat niemand ten goede komt.

Omdat het onderscheid tussen officiële en niet-officiële verkooppunten voor het publiek zo moeilijk te maken is, betalen veel bezoekers niet alleen teveel, maar helpen onbedoeld het doorverkopen van tickets met winst in stand te houden. De Nederlandse poppodia, Mojo Concerts, VNPF, VSCD en de VVEM hebben daarom de handen ineen geslagen en zijn de publiekscampagne Weet Waar je Koopt begonnen om het Nederlandse publiek duidelijk te maken waar ze hun kaarten het beste kunnen kopen.

.

Wie zijn wij?

De campagne Weet Waar Je Koopt is een initiatief van poppodia Melkweg, Watt, Effenaar en daarnaast Mojo Concerts, de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF), de Vereniging Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) en de Vereniging Van EvenementenMakers (VVEM).

Inmiddels hebben enorm veel organisaties uit de muziek- en evenementenbranche en vele artiesten zich bij de campagne aangesloten. De volledige lijst van organisaties en artiesten die de campagne ondersteunen vind je hier.